Het inspirerende verhaal van twee broers uit Goes met een liefde voor muziek begon al vroeg. Al op 10-jarige leeftijd zette Jochanan Bax zijn eerste ‘discolampje’ in elkaar: vier knipperende lampen in verschillende kleuren. Als tiener stortte hij zich samen met zijn broer Nathanael op het DJ-vak. Dat bleek de start van Bax Music, zoals we het vandaag kennen. Nu verkopen ze de allergrootste merken uit hun branche, vanuit een magazijn van 26.000 m2. Zeggen dat Bax Music “gegroeid” is, is daarom te zacht uitgedrukt. Op alle afdelingen worden de oplossingen van Bjorn Lunden iedere dag gebruikt.

“’Service, kunde en kwaliteit’ roepen we hier altijd” vertelt Jochanan Bax in de Zeeuwse locatie van de muziekgigant. Sinds de opening in 2012, is de winkel in Goes een begrip in de omgeving. De kennis die de medewerkers bij Bax Music hebben van de producten, maakt het verschil voor hun klanten. In de riante showroom waan je je echt in een pretpark met muziek als hoofdthema. “We verkopen voornamelijk B2B, maar ook een stukje B2C” legt Jochanan uit. Met de combinatie van KING ERP Online met ons Warehouse Management System (KING WMS) voor magazijnautomatisering, houden zij grip op de dagelijkse bedrijfsprocessen; van de winkel en de kassa’s, tot het magazijn “Het voordeel is natuurlijk dat we in één database werken en dat iedereen de meest actuele en accurate informatie altijd realtime beschikbaar heeft” vertelt hij.

“We zijn ooit begonnen met factuurtjes maken in Word”
Vandaag verloopt een groot deel van het bestel-, inpak- en leverproces van Bax Music geautomatiseerd, maar dit is niet altijd zo geweest. “Wij zijn ooit begonnen met factuurtjes maken in Word” vertelt Jochanan. “Toen kwam er een klant langs die zei: “wat zijn jullie nou aan het doen man? Ik weet wel een programma, daarmee gaat dat veel beter”. Inmiddels duurt de samenwerking tussen Bax Music en Bjorn Lunden al ruim 20 jaar en is het eind nog lang niet in zicht. “Waarom ik Bjorn Lunden wederom zou kiezen, is de loyaliteit richting de klant.” vertelt Jochanan. “Het feit dat ze bijna iedere minuut van de dag voor je klaar staan om een probleem op te lossen. Het inlevingsvermogen in de organisatie zoals die hier staat. Dat mis je, heel eerlijk, bij andere organisaties” concludeert hij.
Tijd besparen door slim te automatiseren
De automatisering van het uitgebreide magazijn met KING WMS, zorgt bij Bax Music voor flink wat voordelen. Met name het werken vanuit één systeem, zorgt voor de nodige stabiliteit. “Als je werkt met twee systemen, heb je altijd synchronisatie-issues” legt Jochanan uit. Door slim te automatiseren besparen ze veel tijd, die daardoor weer anders ingezet kan worden. “Automatisering in het algemeen is een tijdsaver. Dus ieder sub-proces wat je verder automatiseert is een tijdsaver. Daarin is Bjorn Lunden ook absoluut een tijdsaver.”
Service als grootste kracht
Bax Music is in de laatste jaren niet alleen in Nederland een bekende speler, maar voorziet ook muziekliefhebbers in Europa en het Verenigd Koninkrijk van de nodige apparatuur. Ze staan sterk in de markt met een afgeladen servicepakket, waaruit blijkt hoe belangrijk dit is vanuit de organisatie zelf. Denk aan gratis verzending vanaf €65 ongeacht de bezorglocatie, 30 dagen niet goed-geld-terug-garantie én gratis retourneren. Deze ‘XXL Service’ is volledig afgestemd op de gebruiker en stelt hén centraal. “Liever van een 9,2 naar een 9,3 op Trustpilot dan een ton meer omzet’ is dan ook niet zomaar het motto.