Wat we leerden van de pandemie? Dat alle beroepen, maar in het bijzonder de winkeliers enorm flexibel moeten zijn. Razendsnel kunnen inspelen op veranderingen bleek een must. Waar aanvankelijk plexiglas schermen en (vloer)stickers voldoende waren, sloten de winkels ook deze winter opnieuw hun deuren op last van een lockdown. Toch blijft het voor consumenten belangrijk om een winkel te kunnen bezoeken en willen winkeliers, met behoud van sfeer en identiteit, klanten blijven bedienen. De oplossing? 360˚ virtuele showrooms als innovatieve webshop-oplossing.
Hoe de virtuele showroom werkt
Door middel van panoramafoto’s of 3D renders worden de ruimten gebouwd waarin de producten te zien zijn. Met dezelfde techniek die is toegepast voor het Rijksmuseum en andere musea, navigeren klanten met muis of touchscreen door deze ruimten. Als de klant een product aanklikt, zoomt het beeld hierop in en worden verdere details uit de webwinkel getoond. Het gewone online winkelmandje kan hierna eenvoudig gevuld en afgerekend worden.
De eerste integratie van deze virtuele omgeving met een webwinkel en met Bjorn Lunden, is in de zomer van 2021 geheel voltooid. De virtuele showroom kan hierdoor voor huidige klanten al binnen een week worden opgeleverd. Voor nieuwe klanten wordt er eerst een basis webwinkel gebouwd en volgt de oplevering na enkele weken.

Kijk het webinar over de virtuele showrooms terug
Benieuwd hoe zo’n virtuele showroom werkt en hoe deze tot stand komt? Kijk het webinar ‘Het Nieuwe Winkelen’ met Bas Leeuwerke (Bjorn Lunden), Dirk de Rooij (IB-Vision) en Remco Eerdhuijzen Bjorn Lunden) terug via onderstaande knop (het webinar start op 0.40 sec). Zo krijg je een unieke kijk in de virtuele showrooms techniek, duidelijke inhoudelijke uitleg en beantwoorden wij diverse leuke kijkersvragen.
In het (winkel)straatje van jongere doelgroepen
Wanneer fysiek winkelen om diverse redenen lastig is, biedt de virtuele showroom een laagdrempelige en speelse manier om nieuwe én bestaande producten te ontdekken, beleven en te bestellen. Het nieuwe winkelen en jongere doelgroepen zijn hiernaast een perfecte combinatie. Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen graag via internet; in 2021 kocht 89 procent van hen online goederen of diensten (bron: CBS). Hierbij worden bijvoorbeeld ook meubels, woonaccessoires of/en tuinartikelen vaak afgerekend. Een van onze eigen voorspellingen voor 2022, was de groei van e-commerce. Opnieuw benadrukt door de komst van deze 360˚ virtuele showrooms.
Een unieke winkelervaring
Bij grote en kleine aankopen – van kleding tot aan een compleet nieuwe woninginrichting, biedt de virtuele showroom haar bezoekers een unieke ervaring. Het gevoel van een echt winkelbezoek blijft, zonder dat je fysiek aanwezig hoeft te zijn. Zelfs los van de pandemie, biedt dit uitkomsten voor doelgroepen die om andere redenen niet gemakkelijk een winkel kunnen bezoeken. De virtuele showrooms geven ondernemers de kans om hun huidige doelgroep omver te blazen qua innovatie en om compleet nieuwe doelgroepen aan te spreken op het gebied van toegankelijkheid.
Wil je zelf aan de slag met jouw eigen virtuele showroom? Neem dan contact met ons op, of met Dirk de Rooij van IB-Vision.